Από σήμερα, ξεκινά ένα αφιέρωμα στις ρετρό μόδες κάποιου παλιού καιρού.
Ας πούμε, λοιπόν, ότι ζεις στη Γαλλία των 20ς. Πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου ντυμένο; Από το 1914 έως το 1918, η όλη ατμόσφαιρα είναι επηρεασμένη από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Μεταπολεμικά, υπάρχει σημαντική αλλαγή στο στύλ που μοιάζει πιο απελευθερωμένο.
Ενημερωτικά: Η βιομηχανία της μόδας αναπτύσσεται όλο και περισσότερο μέσω παρισινών οίκων όπως ο οίκος Jacques Doucet (ιδρύθηκε το 1871), Rouff (ιδρύθηκε το 1884), Jeanne Paquin (ιδρύθηκε το 1891), Callot Soeurs (ιδρύθηκε το 1895 και λειτουργούσε από τέσσερις αδερφές), Louise Chéruit (ιδρύθηκε το 1906), Madeleine Vionnet (ιδρύθηκε το 1912), House of Patou από τον Jean Patou (ιδρύθηκε το 1919). Η μόδα της δεκαετίας του 1910 ήταν ακόμα πολύ παρόμοια με τη δεκαετία του 1900. Με φουσκωμένο στήθος, μικρή μέση και μακριά φορέματα/φούστες. Οι φιγούρες ήταν μικροκαμωμένες και χρώματα όπως το μωβ, το ροζ και το ροδακινί κυριαρχούσαν τότε.
Το κίνημα Art Deco άρχισε να εμφανίζεται εκείνη την εποχή και η επιρροή του ήταν εμφανής στα σχέδια πολλών couturiers της εποχής. Απλά καπέλα από τσόχα, τουρμπάν και σύννεφα από τούλι (και στα καπέλα) αντικατέστησαν εκείνα που ήταν δημοφιλή μέχρι το 1900 . Η πιο δημοφιλής σιλουέτα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας ήταν η τουνίκ πάνω από μια μακριά φούστα. Στις αρχές της περιόδου, η μέση ήταν ψηλά (ακριβώς κάτω από το μπούστο), απηχώντας το στυλ Empire ή Directoire των αρχών του 19ου αιώνα, ή ελληνιστί, αμπίρ.
Ευτυχώς για σένα, η σιλουέττα "S" του προηγούμενου αιώνα με κορσέδες, κρινολίνα και όλα αυτά τα βασανιστικά αξεσουάρ της γυναικείας αμφίεσης έχουν τελειώσει. Οι γραμμές έχουν μαλακώσει, τα υφάσματα τυλίγουν στοργικά τη γυναικεία σιλουέτα, αλλά...ούπς, υπάρχει ένα περίεργο δέσιμο στο κάτω μέρος. Φαίνεται ανυπόφορο αλλά υποχωρεί προς το μέσο της δεκαετίας, ενω στα τέλη, δεν το προτιμούν οι κομψές γυναίκες.
Μια σημαντική εξέλιξη, επίσης, στις αρχές της δεκαετίας, ήταν η άνοδος του Οριενταλισμού. Τα Ρώσσικά Μπαλέτα παρουσιάζουν το Schéhérazade (ένα μπαλέτο βασισμένο στις Χίλιες και Μία Νύχτες) στο Παρίσι το 1910, πυροδοτώντας την νέα μόδα. Ο Paul Poiret βοηθά σημαντικά στη διάδοση αυτής της εμφάνισης, η οποία περιέχει ντραπέ υφάσματα, ζωηρά χρώματα και μια σιλουέτα που μοιάζει με στήλη (εμφανής αρχαιοελληνική επιρροή). Εισάγει επίσης τα σαλβάρια το 1911, που φορούν μόνο οι πιο τολμηρές γυναίκες. Το φανταχτερό φόρεμα στη φωτογραφία φορέθηκε στο πάρτι του «The Thousand and Second Night» και αποτελεί την επιτομή αυτού του στυλ. Θα μπορούσες να φανταστείς τον εαυτό σου ντυμένο σαν την Σεχραζάτ; Αν ναι, κορίτσι μου είσαι πολύ μπροστά!
Σε πιο καθημερινές εμφανίσεις τώρα, κάπου στο Παρίσι, βρίσκεις φωτό της θείας σου με μια φίλη, ενώ βολτάρουν ένα χειμωνιάτικο απόγευμα, με "απλό" ντύσιμο. Σιφόν, σατέν, ταφτάδες, βελούδα και γούνες κάθε είδους και χρώματος είναι must.
Εδώ η μαμά σου, σαν καθώς πρέπει κυρία, φορά το καλύτερο γουναρικό της (που δεν μπορείς να το σηκώσεις από το βάρος) και καπέλο με φτερά στρουθοκαμήλου, αλλά ο μπαμπάς σου και σύζυγό της έπιασε πάλι την κουβέντα με το συνάδελφο και η υπαίθρια παράσταση αργεί. Τα βελούδινα μοκασίνια της με τη διακοσμητική χρυσή αλυσίδα αγοράστηκαν ειδικά για την περίπτωση, όπως και τα υπέρκομψα γαντάκια. Τώρα οι καρέλες καφενείου δεν είναι του στύλ της, αλλά τι να κάνει; Υποχρεώσεις.
Εδώ, η μεγαλύτερη αδερφή σου λανσάρει με περηφάνεια το πανάκριβο ταγιέρ με στενή φούστα. Η μέση της αναδεικνύεται στο σακάκι με ζώνη φαρδιά και ιδιαίτερη. Εννοείται ότι πάντα τις εμφανίσεις της συνοδεύει καπέλο ασορτί με το ταγιέρ και φτερά.Ταγιέρ φοράει μόνον στους δρόμους της πόλης και σε ταξίδια, εννοείται.
Στις εμφανίσεις κυριών στον ιππόδρομο,κυριαρχεί πάντοτε το παρασόλι, με εμφανείς κινέζικες αναφορές και το πανωφόρι είναι μεταξωτό και θυμίζει έντονα κιμονό. Τα πόδια τους και πάλι είναι "δεμένα". Πώς δεν σκοντάφτουν;
Εδώ, σε έκθεση ζωγραφικής, κάπου στο Παρίσι, η φίλη σου φοράει κάπα μακριά, το φόρεμά της ξεχωρίζει λίγο, εξίσου μακρύ, τα παπούτσια της έχουν μπαρέτα και τακούνι ελαφρά καμπυλωτό. Το πουγκί της έχει οριεντάλ χαρακτήρα και το καπέλο της στολίζεται με μπόλικο τούλι.
Στους Ολυμπιακούς αγώνες στο Παρίσι, το 1920, ποζάρεις με ύφος μοντέλου, φορώντας το ολοκαίνουργιο υπέροχο πανωφόρι σου, με επιρροές από την αγαπημένη σου Ελλάδα. Το καπέλο σου είναι παραλλαγή του jockey, τα παπούτσια σου σπόρ και δετά, αλλά το φόρεμά σου διαθέτει δαντέλα, σε περίπτωση που ακολουθήσει μετά επίσημο γεύμα (ή δείπνο). Παραδόξως και το τσαντάκι σου είναι βραδινό, με αλυσίδα.
Οι ξαδέρφες σου από την Αμερική φορούν σοκαριστικά κοντές φούστες και περίεργα καπέλα. Επίσης, κάνουν ριψοκίνδυνες φιγούρες στις ταράτσες του Παρισιού. Τρελλοαμερικάνες, αλλά είναι η χαρά της ζωής.
Σε ένα καφέ, με τη φίλη σου κομψότατες και με άνετες φούστες. Το πανωφόρι σου έχει εξωτικό χαρακτήρα (και πάλι) αλλά ευτυχώς στα τέλη της δεκαετίας οι γραμμές είναι πιο άνετες. Τα καλσόν πια δεν είναι μόνο μαύρα. Το καπέλο σου δεν έχει φτερά- για την ακρίβεια είναι τσόχινο τυρμπάν- και εσύ ανασαίνεις ελευθερία.
Διασκεδάζεις στο Casino de Paris και γνωρίζεσαι (μάλιστα ζητάς και αυτόγραφο) με την υπέροχη Josephine Baker!
Στους δρόμους του Παρισιού, με τις φίλες σου, χαίρεστε τη ζωή, ανύποπτες για το μέλλον. 100 χρόνια μετά, αντίστοιχες φωτογραφίες θα σηματοδοτούν διάσημη σειρά της μεγαλύτερης συσκευής πλύσης εγκεφάλου που ανακαλύφθηκε ποτέ και που λέγεται τηλε-όραση. Παρατήρηση: η δεύτερη φίλη σου από δεξιά λέγεται Μπέτ Μίντλερ;;;;;
Η Suzanne Lenglen ήταν το ίνδαλμά σου στο τέννις. Και το συνολάκι του Jean Patou επίσης!
Στο μεταξύ, στην Αμερική, το 1910, η Harriet Quimby είναι η πρώτη γυναίκα πιλότος που φωτογραφίζεται με την ιδιαίτερη στολή της και εσύ ζηλεύεις.
Ζείς στα roaring twenties και η Coco Chanel σου δίνει τα καλύτερα σύνολά της, αλλά και τις περίφημες ατάκες της. "Μην μοιάζεις ποτέ στις υπόλοιπες, γλυκιά μου..."
Τα ινδάλματά σου είναι οι: Mary Pickford, Gloria Swanson, Greta Garbo, Louise Brooks, Clara Bow και Fay Wray. Δεν υπάρχει φωτογραφία τους που δεν έχεις στη συλλογή σου. Μιμείσαι με επιμονή τα πάντα: χτένισμα, μακιγιάζ, πόζες, ρούχα
Επανήλθες στην πραγματικότητα, ή όχι ακόμη; Αν όχι, τότε μπράβο μου. Η τηλε-μεταφορά μου πέτυχε, έστω και με αυτά τα πενιχρά μέσα. Ετοιμάσου για την επόμενη εμπειρία, χρονο-ταξιδιώτισσα! Α, μην ξεχνάς ότι από εδώ και στο εξής, οι φεμινίστριες παίρνουν τα πανω τους, οπότε θα δείς περισσότερα παντελόνια και έντονη απελευθέρωση!
Comments