Μπορεί να έχει φύγει από το 2019, σε ηλικία μόλις 47 ετών, χτυπημένη από την επάρατη ασθένεια, αλλά η διάσημη ελληνίδα σχεδιάστρια μόδας εξακολουθεί να εμπνέει τους συναδέλφους της με την παρακαταθήκη της έμπνευσης και των τάσεων που επέβαλε στις πασαρέλες. Με φανερή την αγάπη της στην Ελλάδα και τις καταβολές της από την Κρήτη, η Σοφία κατέκτησε το Λονδίνο αλλά και τις καρδιές όλων όσων την γνώρισαν. Σύμφωνα με μαρτυρίες ανθρώπων που την συνάντησαν στα πρώτα της βήματα, περιγράφουν μια ψηλή, αγέρωχη κοπέλα, εξαιρετικά ανυπόμονη να εκθέσει τις ιδέες της, από την ηλικία των-μόλις-16 ετών. Αγαπούσε πολύ την Ελλάδα, την Κρήτη, από όπου κατάγονταν οι γονείς και οι παππούδες της και τη ροκ μουσική. Μέσα από τα ρούχα που σχεδίαζε, αυτό το τρίπτυχο την οδήγησε σε αυτό που ονειρευόταν πάντοτε και που κατάφερε με πείσμα, επιμονή και μεγάλη αντοχή.
Ένα πολύ πλούσιο βιογραφικό για μια τόσο νέα γυναίκα...
Γεννημένη στην Αθήνα, το 1972, η Σοφία Κοκοσαλάκη σπούδασε πρώτα ελληνική και αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ αργότερα μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου και έγινε δεκτή στο Κεντρικό Κολλέγιο Τεχνών και Διακόσμησης Αγίου Μαρτίνου (Central Saint Martins University of the Arts). Αποφοίτησε το 1998, όταν και παρουσίασε τη δουλειά της στην μπουτίκ Pellicano στην Molton Street. Tα σχέδιά της απέπνεαν την αρχαιοελληνική κομψότητα και γρήγορα έγινε γνωστή για αυτό ακριβώς το σημείο αναφοράς.
Το 1999, παρουσιάζει την πρώτη της collection γυναικείων ρούχων στην εβδομάδα μόδας του Λονδίνου, ενώ μια χρονιά αργότερα την βρίσκουμε να σχεδιάζει για την Ruffo Research (δερμάτινα ρούχα), για έξι χρόνια.
Το 2000 γίνεται και η πρώτη τιμητική αναφορά ως νέας σχεδιάστριας στην Vogue με το πλήρες προφίλ της, γεγονός που την έκανε πλέον πολύ αναγνωρίσιμη.
Το 2002, η προετοιμασία της Ελλάδας για τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 στην Αθήνα, ανακηρύσσει την Σοφία ως την πρώτη σχεδιάστρια των κοστουμιών για τις τελετές έναρξης και λήξης, όπως επίσης και τις στολές των αθλητών και των παραγόντων. Την ίδια χρονιά, βραβεύεται από το Elle και την Art Foundation Award for Fashion, ενώ την επόμενη χρονιά ανακηρύσσεται ως η καλύτερη σχεδιάστρια νέας γενιάς.
Eπίσης το 2004 η Σοφία Κοκοσαλάκη φιγουράρει ανάμεσα στην χρυσή δεκάδα των πιο cool Βρετανών cool σχεδιαστών (Britsh Cool Brand Leaders) και η επιτυχία της φτάνει ως το Παρίσι με την ανοιξιάτικη collection της το 2005.
Το 2005 ντύνει την Ειρήνη Παπά αλλά και όλους τους συντελεστές της τραγωδίας "Αντιγόνη", η οποία ανεβαίνει στο αρχαίο ελληνικό θέατρο των Συρακουσών και δημιουργεί την capsule collection για την Topshop.
Το 2006 η Κοκοσαλάκη παρουσίασε μια συνεργασία με τη Linda Farrow. Αυτή ήταν η πρώτη από τις πολλές συνεργασίες με την σχεδιάστρια γυαλιών των 70ς.
Τον Ιούλιο του ίδιου έτους η Κοκοσαλάκη διορίζεται ως δημιουργική διευθύντρια του αναγεννημένου διάσημου γαλλικού οίκου μόδας Vionnet. Η ικανότητα της Κοκοσαλάκη να χειρίζεται το ύφασμα και η αγάπη της για το ντύσιμο τίμησαν την αισθητική της υπογραφής των ιδρυτών της Vionnet. Η πρώτη της συλλογή για τη Vionnet παρουσιάστηκε στη Vogue αργότερα το ίδιο έτος.
Το 2007 ο Renzo Rosso αποκτά το μερίδιο ελέγχου της Σοφίας Κοκοσαλάκη, εισάγοντας τη μάρκα στον όμιλο Only the Brave. Την ίδια χρονιά η Κοκοσαλάκη θα αφήσει τη Vionnet για να επικεντρωθεί περισσότερο στη δική της εταιρία.
Η Κοκοσαλάκη διορίζεται επικεφαλής σχεδιάστρια της Diesel Black Gold Label το 2010. Συνδυάζει τη δική της αισθητική με την αστική ταυτότητα της Diesel. Εκείνη τη χρονιά θα πάρει πίσω τις μετοχές της στον όμιλο Only the Brave.
Η Σοφία Κοκοσαλάκη εμπνέεται από τις ελληνικές της ρίζες χρησιμοποιώντας τις κλασσικές ελληνικές πτυχές. Πάντα αφήνει τη ροή του υφάσματος και την κίνηση του υφάσματος να γίνονται το επίκεντρο της προσοχής στα σχέδιά της. Με φανερή την διάθεση «γλυπτικής» στο ύφασμα, είναι γνωστή για τα φορέματά της με ρευστά ντραπέ που συνδυάζει με μια αίσθηση rock 'n' roll. Μια θηλυκή σιλουέτα αναδεικνύεται ενώ διαφορετικά υλικά και υφές δημιουργούν ένα αναμφισβήτητα σέξι στυλ.
Μερικές εμβληματικές δημιουργίες της στο πέρασμα του χρόνου
Στους Ολυμπιακούς του 2004, ντύνει την διάσημη Bjork με το "φόρεμα των ωκεανών"
Από τις πρώτες δημιουργίες της, το 2002, δηλώνει περήφανα την καταγωγή της, σχεδιάζοντας μοντέλα με αναφορές στις παραδοσιακές κρητικές βράκες.
Είχε την μοναδική ικανότητα να αναδεικνύει μια καθημερινή εμφάνιση σε show υψηλής ραπτικής. Τα κοψίματα, που σήμερα είναι το μεγάλο trend της μόδας, η Σοφία τα είχε ανακαλύψει από το 2003.
Το αρχαιοελληνικό κάλλος αποτυπωμένο σε midi αέρινο φόρεμα για τις "θεές" της δικής της Νέας Γενιάς.
Στην collection της για το φθινόπωρο του 2006, δηλώνει την αγάπη της για το δέρμα (εξάλλου ξεκίνησε την καριέρα της σχεδιάζοντας δερμάτινα ρούχα) και το συνδυάζει με αιθέρια φορέματα χωρίς να αφαιρεί από τη θηλυκότητα.
Τα τόπ της με έντονες επιρροές από τις τοιχογραφίες της Κνωσσού με τις κομψές μινωίτισσες, μιμούνται τα κύματα και ενθουσιάζουν τις γυναίκες του σήμερα. Από την collection της για την άνοιξη του 2007.
Μοτίβα που έρχονται από τον Μινωϊκό πολιτισμό ζωντανεύουν στα φορέματα και στις ζώνες της στην collection της Σοφίας για το φθινόπωρο του 2008.
Μία από τις ομορφότερες δημιουργίες της για την collection της άνοιξης του 2009.
Εμφανέστατη αναφορά στο γιλέκο-κορσέ της μινωίτισσας από τις τοιχογραφίες της Κνωσσού. Collection για την άνοιξη 2010.
Στην collection για το φθινόπωρο του 2012, παρουσιάζει το ντραπέ με το δικό της μοναδικό τρόπο.
Εμπνεόμενη πάντα από την αρχαία Ελλάδα αλλά και την αισθητική των 30ς και των 50ς, το 2015 δημιουργεί ονειρικά νυφικά και απογειώνει το στυλ. Οι δημιουργίες της θυμίζουν θεές που κατέβηκαν από τον Όλυμπο και παρόλο που είναι λιτές, αποπνέουν αέρα από το παλιό, καλό Χόλλυγουντ. Ποτέ δεν παραλείπει να προσθέσει τα ανάλογα αξεσουάρ ίδιας τεχνοτροπίας και τα σανδάλια της είναι πιστή αντιγραφή των αρχαιοελληνικών αντίστοιχων. Όλες οι φωτογραφίες εδώ προέρχονται από το site του οργανισμού Greek Foundation που προωθεί την ελληνική κουλτούρα παγκόσμια : https://www.thegreekfoundation.com/fashion/sophia-kokosalakis-new-way
Η βρεττανική Vogue στο αφιέρωμά της, εδώ: https://www.vogue.co.uk/gallery/sophia-kokosalaki-2015-bridal-wedding-collection εξηγεί πως το "μυστικό όπλο" της επιτυχημένης μετάβασης της σχεδιάστριας από τις ready to wear collections στο χώρο του νυφικού, ήταν η εμμονή της στο αρχαιοελληνικό στοιχείο.
Την 1η Απριλίου 2015 η Σοφία Κοκοσαλάκη ντύνει το προσωπικό της Aegean Airlines, ακολουθώντας πολλά χρόνια μετά την παράδοση του σχεδιαστή Γιάννη Τσεκλένη, όταν έντυνε το προσωπικό της Ολυμπιακής.
Τα κοσμήματα που σχεδίαζε, τα εμπνεύστηκε από την αρχαία Κρήτη. Το απεικονιζόμενο ασημένιο περιδέραιο, όπως είχε δηλώσει, είναι αναπαράσταση από ευρήματα αναθηματικών ομοιωμάτων ξιφών στο σπήλαιο Αρκαλοχωρίου (περίοδος 1700-1450 π.Χ).
Δείγματα από τα δημιουργήματά της σε χρυσό και πέρλες.
Τι είπαν φίλοι και συνεργάτες για την Σοφία...
"Για μένα η Σοφία αποτέλεσε πρότυπο ανθρώπου. Η καριέρα της με έχει εμπνεύσει πάρα πολύ και με έχει κάνει να θέτω κι εγώ στόχους δυνατούς και να θεωρώ ότι όλα μπορούν να γίνουν. Ξεκινώντας μόνη της από το μηδέν κατάφερε να χτίσει ένα δυνατό όνομα. Θυμάμαι το γέλιο της και το πόσο προσηλωμένη ήταν σε αυτό που ήθελε να πετύχει. Είχε έξυπνο χιούμορ ενώ αυτοσαρκαζόταν πολύ" - Γιώργος Βαμβακίδης, Συνιδρυτής της γκαλερί The Breeder
"Το γεγονός ότι είδα τον Alexander McQueen να ανακατεύεται με το κοινό έξω από το σόου της Σοφίας Κοκοσαλάκη στις 20 Φεβρουαρίου 2002, αποτελεί απόδειξη της επιρροής της ως η πρώτη indie Ελληνίδα που χάραξε μια νέα γυναικεία άποψη στη μόδα. Μετά την είδηση του θανάτου της, στην τραγικά νεαρή ηλικία των 47 σήμερα, βρέθηκα να ξαναδιαβάζω όλα όσα έχω γράψει για τη Σοφία. Και εδώ είναι, τεκμηριωμένη η γραφή μου στο Vogue Runway, απόδειξη του πόσο τη σέβονταν και την υποστήριζαν αντιπρόσωποι του πιο σκληροπυρηνικού κοινού—από τους μαθητές του Λονδίνου, τους συνομηλίκους της και από τον ίδιο τον McQueen, ο οποίος ήταν ήδη σταρ στο Givenchy και από εκείνη την στιγμή του σόου της Σοφίας, σχεδόν ποτέ ξανά δεν εμφανίστηκε δημόσια."- Sarah Mower, Vogue
Διάσημες που φόρεσαν τις δημιουργίες της
Micha Barton
Ann Hathaway
Kate Hudson
Jada Pinkett-Smith
Cheryl Cole
Η Σοφία δεν έπαψε ποτέ να κυνηγά το όνειρό της και δεν παραιτήθηκε ποτέ από τις αρχές της. Τα πάντα για εκείνη ήταν ένα στοίχημα δύναμης και όχι χρημάτων. Δεν δεχόταν την αποτυχία. " Όταν έφτασα στο Λονδίνο" είχε πει, "ήμουν πια έτοιμη να εγκαταλείψω το σπίτι μου, την πατρίδα μου, τον τρόπο ζωής μου, τα πάντα μου για να μπω στο χώρο της μόδας. Νόμιζα ότι η ζωή μου θα τελείωνε αν δεν πετύχαινα." Και αστειευόμενη πρόσθεσε:Ήταν κάπως σαν " ή με προσλαμβάνεις, ή θα αυτοκτονήσω!" (https://www.vogue.com/article/sophia-kokosalaki-obituary
Comments